Radijs gezond? Ontdek het in dit artikel

radijs gezond

De kans is groot dat je in jouw keuken een radijs hebt liggen.

Tegelijkertijd is de kans groot dat je er niets mee doet.

Het is een veelzijdig stukje voedsel dat vaak rauw wordt gegeten en de laatste jaren niet zelden superfood is genoemd.

Maar klopt dat eigenlijk wel? Is een radijs echt gezond en welke voordelen biedt deze groente dan?

Een woordje extra uitleg

radijs

Radijzen zijn spotgoedkoop en overal verkrijgbaar.

Deze groente hoort tot de familie van de kruisbloemigen en komt in tal van vormen en maten voor zoals witte, rode, zwarte en zelfs groene radijzen.

De meest gekende versie zijn echter de rode bolletjes met wit ‘vlees’.

Is de radijs gezond?

radijs gezond

Daar kunnen we heel erg kort over zijn: ja. Het is een groente bomvol vitamines en mineralen die bovendien overloopt van de voedingsstoffen en vezels.

Zo helpen radijzen om de lever gezond te houden door hun zuiverende werking.

Ook voor het bestrijden van infecties aan de urinewegen, het bekomen van gewichtsverlies en een gezond hart zijn radijzen een goede keuze.

De stoffen die in de radijsplant zitten zijn bovendien ook goed voor de huid.

Niet voor niets is ferment, wat uit de radijsplant gehaald kan worden, één van de meest populaire producten in de cosmetica-industrie.

Hoe eet je ze?

hoe eet je radijs

De radijs heeft een geheel eigen smaak en dus is niet iedereen er fan van.

De typische manieren van bereiden zijn met een beetje zout of in schijfjes tussen de salade.

Is het rauw opeten van deze groente toch niet bepaald jouw ding?

Dan kan je ze ook schillen en bereiden in een lekkere groentesoep.

Andere opties zijn tussen een broodje gezond, in de aardappelpuree of bij een smoothie.

Gelet op de sterke smaak valt het wel sowieso aan te raden radijs met mate toe te voegen.

admin
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: